Svenska designers

By in Uncategorized on maj 10, 2017

Att göra sig ett namn inom Svensk design handlar förutom om talang en hel del om tur och kontakter. Modevärlden är tuff och lockar till sig den mest narcissistiska publik och som sådan är branschen hårt konkurrensutsatt. De som lyckats göra sig ett namn inom design och mode blir i regel långvariga på toppen en topp som är tillsynes trång och inte har plats för så mycket ny talang. Detta är den enda förklaringen till att de designers som ständigt exponeras vid fashion weeks och designer awards är desamma som under de senaste åren. Ibland händer det någonting nytt men allt för sällan. Ofta handlar det om påbrå och kontakter. Men nu ska vi inte vara sura för detta faktum. Genom webben kan nu alla lansera sig inom vilken bransch och nisch som helst och det sker också dagligen. Varför trängas med de andra när man kan gå sin egen väg? Per Holknekt är ett exempel på en person som gått sin egen väg. Ni har alla hört hans namn men få av oss vet att han är en av grundarna bakom klädmärket Odd Molly. Vad Per Holknekt bland annat gjort är att han utbildat sig vid IHM Business School och att han tack vare sin genialitet inom marknadsföring och varumärkesbyggande även fungerat som varumärkeskonsult för andra designers. Han har bland annat varit rådgivare för svenska designermärket Zound Industries som förenar ljudteknik med design. Varför är detta viktigt? Jo, det säger en hel del om hur det går till att göra sig ett namn som designer.

Det gäller att marknadsföra sig. Det gäller oavsett bransch och yrkeskategori men är framförallt viktigt i en bransch där konkurrensen är så hård som inom konst och design. Det är inte den mest begåvade designern som blir en stjärna på designerhimmelen – det är den designer som fått den bästa marknadsföringen. Svensk design ser fram emot nya begåvade designers som kommer med nya influenser till hem och stuga. För att nå ut till oss och ge oss vad vi önskar så behöver du marknadsföra dig. Sverige lider av att konkurrensen är hårdare än vad den verkliga begåvningen klarar av. Att hålla prestigefyllda designer utnämningar när de designers som utnämns alltid tillhör samma lilla inbitna skara gör designerpriset till en trofé som vandrar inom klubben för inbördes beundran. Vi behöver ny design, nya influenser. Vi vet att det finns oupptäckt talang där ute. Visa dig – svensk design behöver dig.