Vad är grafisk design?
Grafisk design, även känd som kommunikationsdesign, är konsten och praktiken att planera och projicera idéer och erfarenheter med visuellt och textligt innehåll. Kommunikationsformen kan vara fysisk eller virtuell och kan innehålla bilder, ord eller grafiska former. Erfarenheten kan ske omedelbart eller över en lång tidsperiod. Arbetet kan hända i vilken skala som helst, från utformningen av ett enda frimärke till ett nationellt postskriftssystem eller från ett företags digitala avatar till det omfattande och sammanlänkade digitala och fysiska innehållet i en internationell tidning. Det kan också vara till något syfte, vare sig det är kommersiellt, pedagogiskt, kulturellt eller politiskt.
Design som är tänkt att upplevas på ett ögonblick är det enklaste att känna igen och har varit längst. I över hundra år har designers ordnat typ, form och bild på affischer, reklam, paket och andra tryckta material, samt informationsvisualiseringar och grafik för tidningar och tidskrifter. Rörelsegrafik är lika förutbestämd och utformad, men menas att den upplevs under en viss tidsperiod, till exempel för öppningskrediter för en film eller en onlinevideo som är avsedd för att följa en tidningsartikel.
Utformningen av böcker och tidningar har också en lång historia. Oavsett om det är fysiskt eller digitalt, det här är objekt som är avsedda att njutas över tiden, under vilken läsaren har kontroll över erfarenhetens takt och sekvens. I böcker kommer innehållet vanligtvis före designen, medan det i tidningar är en konstruktion som förutser skriftligt och visuellt innehåll som ännu inte har skapats. Vissa kommersiella webbplatser eller utställningskataloger passar också i den här kategorin, liksom det visar digitala eller fysiska museet som visar information som inte ändras. Alla har fast innehåll, men användaren eller läsaren bestämmer sin egen väg genom materialet.
Många konstruktörer producerar också system som är avsedda att upplevas över tid, men är inte begränsade till att göra föremål. Wayfinding, som är en form av miljögrafik, avser varumärke och skyltar som tillämpas hela och på byggnader. Medan varje tecken eller symbol i en offentlig eller privat byggnad är ett designarbete, ingår de alla i ett större system inom byggnaden. Systemets utformning – relationerna mellan alla dessa delar – är där formgivaren ger värde. På samma sätt är alla artefakter av ett kommersiellt eller institutionellt varumärke, såsom visitkort, skylt, logotyp eller en annons enskilda uttryck för design, hur de upplevs tillsammans och över tiden är designarbetet. Ingen del av den har skapats utan att överväga de andra, eller utan att tänka igenom hur en målkund kommer att möta och sedan utveckla ett förhållande till det varumärket.
Designers är också ansvariga för interaktiva mönster där innehållet är flytande, ibland byter minut till minut, samt gränssnitt som hjälper användarna att navigera genom komplexa digitala upplevelser. Det här arbetet skiljer sig genom att lägga till ett annat element: svara på betraktarens beteende. Redaktionell design för webb och mobil är det mest konkreta exemplet på innehållsdriven verksamhet på detta område, inklusive publiceringswebbplatser, mobilappar och bloggar. En del design innebär presentationen av strömmande information, även känd som datavisualisering. Andra designers arbetar med digitala produkter, som är digitala tjänster eller plattformar som kan marknadsföras. Produktdesign för webb och mobil är relaterad till mjukvaruutveckling. Ibland arbetar olika designers med användargränssnittet (UI) , som mestadels hänvisar till sidans individuella layouter och användarupplevelsedesignen (UX) , eller användarens totala erfarenhet när de rör sig via en webbplats eller app.
Typdesign bär aspekter av nästan alla dessa saker. Även om formen av en enstaka bokstav har betydelse, är ett typsnitt, som ett varumärke, också sammansatt av relationerna mellan karaktärer som arbetar tillsammans för att skapa mening. Och som programvara är teckensnitt licensierade och kan installeras på enskilda datorer.
Beroende på omfattningen av det sammanhang där en formgivare arbetar kan arbetet innehålla en, en del eller alla dessa saker under ett år. Större företag, byråer, lag eller studior kan luta sig mot specialisering, medan mindre studior och grupper kan behöva ha varje enskild person, om inte en expert, på flera områden.
Designjobb
Beroende på affärssammanhang och karriärstadiet kan designers finna sig med ett antal olika jobbtitlar. Inom många publikationer, institutioner eller byråer, en junior designer kommer typiskt att stiga till en senior designer, sedan art director, och sedan kreativ direktör. Beroende på branschens tjänst eller mediet kan juniordesignern kallas en grafisk formgivare, UI / UX-designer, visuell formgivare, designdesigner, digitaldesigner, webbdesigner, animatör, produktionskonstnär eller grafisk artist.
På mitten kan titeln vara mer specifik: informationsdesigner, interaktionsdesigner, produktdesigner, miljödesigner, informationsarkitekt, paketdesigner, utställningsdesigner, erfarenhetsdesigner eller innehållsstrateg.
På verkställande nivå upptar designers positioner som ägare / grundare, verkställande kreativ chef, designchef eller chefskonsult.
Då finns det de som arbetar med designers i relaterade ställen som produktionskoordinatorer, front-end-utvecklare, marknadsföringskoordinatorer, projektledare, producenter, strateger och copywriters. Det finns inga centraliserade definitioner eller certifieringar för dessa titlar, så de utvecklas ständigt och desto snabbare förändras industrin där designern arbetar, desto snabbare titlar och definitioner kommer att förändras. Skal spelar en roll också; Ju mer designers på ett lag eller i ett företag, desto mer multiplicerar antalet distinkta titlar.